UNIWERSYTET DZIECI „Matematyka – kto w pracy liczy, mierzy i waży?” – Ile matematyki jest w obrazie?

Powiększ obraz

          W obrazie można znaleźć wiele elementów matematycznych, nawet jeśli nie są one wyraźnie widoczne. Od prostych zależności geometrycznych po bardziej złożone wzory, które opisują kształty i struktury w obrazie. Matematyka pomaga nam zrozumieć, jak powstaje obraz i jak go postrzegamy.

          W ramach projektu Uniwersytetu Dzieci w Klasie 2 „Matematyka – kto w pracy liczy, mierzy i waży?” uczniowie klasy 2 szukali odpowiedzi na pytanie: Czy matematyka może przydać się podczas malowania obrazu? Jedną z tajemniczych zasad wykorzystywanych w malarstwie jest anamorfoza. Co kryje się pod tym pojęciem?

          Podczas lekcji uczniowie mieli okazję do poznania związków matematyki ze sztuką. W trakcie zabawy ruchowej i eksperymentów poznali pojęcie perspektywy i anamorfozy.

          Anamorfoza to celowa deformacja obrazu, która może pokazać obraz niezdeformowany poprzez odbicie na przykład w zwierciadle wypukłym. Uczniowie wykorzystując przyrząd optyczny stworzyli własny rysunek anamorficzny. Zastanawiali, po co tworzy się takie obrazy i czy mogą one być użyteczne w życiu codziennym. Dowiedzieli się, że perspektywę w swojej pracy wykorzystują malarze, architekci, fotografowie oraz filmowcy. Nasi uczniowie również stworzyli swoje dzieła, którymi śmiało mogą się pochwalić.

Sylwia Koza