Innowacyjne rozwiązania dla edukacji

     Uczniowie
i nauczyciele Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Rększowicach przystąpili
do udziału w projekcie EDUSCIENCE. Jego pełny tytuł brzmi: „Podnoszenie
kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych i
technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii –
EDUSCIENCE”. 
 
 Jest to największy projekt innowacyjny realizowany w obszarze nauk
matematyczno-przyrodniczych, realizowany pod patronatem MEN,
Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, współfinansowany ze środków
Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

           Projekt EDUSCIENCE oferuje:

.       naukę przez
eksperymenty
 – projekt
kładzie nacisk na angażowanie uczniów w wykonywanie doświadczeń dostosowanych
do ich wieku i umiejętności,

·     różnorodność
technik przekazu wiedzy
 – na
platformie e-learningowej umieszczane są różnego typu materiały (filmy, pliki
audio, obrazy, quizy, krzyżówki itp.),

·          bezpośredni
kontakt z naukowcami PAN
 
telekonferencje, lekcje on-line, wizyty w obserwatoriach dają możliwość
zadawania pytań, wpływania na przebieg badań czy prowadzonego właśnie
eksperymentu,

·               poznawanie
różnych aspektów nauki
 
– prowadzone są transmisje satelitarne ze stacji polarnej
Hornsund na Spitsbergenie oraz z obserwatoriów geofizycznych w Polsce,

·        
nowoczesną
metodykę nauczania
 – w
której uczeń jest nie tylko odbiorcą stosowanych przez nauczycieli metod, ale
także sam poznaje swoje możliwości i style uczenia się, przez co świadomie
uczestniczy w procesie uczenia.


      Celem
projektu jest popularyzacja nauk matematyczno-przyrodniczych wśród uczniów i
uczennic.  Założeniem projektu  jest, aby dzięki zmienionej formule uczenia
wzrosło zainteresowanie wśród dzieci i młodzieży naukami
matematyczno-przyrodniczymi, informatycznymi, technicznymi oraz niezbędnymi w
dzisiejszym świecie językami obcymi. Realizatorzy projektu zachęcają uczniów do
tego, aby wzięli udział w realnym procesie badawczym, aby obserwowali
otaczający ich świat, stawiali sobie pytania i samodzielnie szukali na nie
odpowiedzi, aby byli w stanie przenieść metody badawcze na grunt szkolny.
Zdając sobie sprawę z dużej otwartości młodych ludzi na nowinki techniczne,
informatyzację, korzystanie z nowoczesnych urządzeń elektronicznych, projekt
daje im nowoczesne narzędzia, które mogą wykorzystać w edukacji i rozwoju własnej
osobowości. Dzięki zaangażowaniu specjalistów z zakresu nowoczesnej metodyki
nauczania uczniowie mogą uczyć się w sposób przyjemny, a przede wszystkim
efektywny, wykorzystując innowacyjną platformę e-learningowa, portal
przyrodniczy, wsparcie metodyczne dla nauczycieli, opis programu wycieczek
dydaktycznych umożliwiający wizytę w jednym  z instytutów bądź
obserwatoriów naukowych oraz program ogólnopolskiego monitoringu przyrodniczego
.