Szkolne narodowe czytanie

   Dwa
lata temu, w całej Polsce, została zainicjowana przez Prezydenta
Rzeczpospolitej Polskiej  Bronisława
Komorowskiego akcja „Narodowego Czytania”. W naszej szkole podjęliśmy również to
wyzwanie…

W
pierwszym roku poznawaliśmy fragmenty „Pana Tadeusza” Adama  Mickiewicza, w zeszłym roku twórczość
Aleksandra Fredry, jej niezwykłą mądrość, aktualność, cięty język. Choć to
utwory trudne i nie zawsze w pełni dla nas zrozumiałe- to jednak uważamy, że
warto wiedzieć więcej.

W
tym roku 6 września prezydent zaprosił nas do lektury „Trylogii” Henryka
Sienkiewicza, autora, który za swoją powieść „Quo vadis” otrzymał Nagrodę  Nobla. Lektury dość trudnej, bo pisanej ku pokrzepieniu serc, gdy Polska była pod
zaborami, o poświęceniu dla ojczyzny i honorze. Dziś niełatwo zrozumieć
atmosferę tamtych lat, co jeszcze tym bardziej utrudnia język lektury- stary,
archaiczny, dawny.Jednak takie dzieła muszą być znane nam Polakom, bo one
pomagają się zjednoczyć, wzmocnić tożsamość narodową.

Dlatego
w naszej szkole i my zasłuchaliśmy się we fragmenty Trylogii, przenieśliśmy w
tamte czasy, zadumali, by kiedy będziemy już dorośli, przeczytać te dzieła ze
zrozumieniem i refleksją.


Chcemy,
aby akcja, którą podjęliśmy, zachęciła do czytania w
ogóle, bo książki nas ubogacają, uczą i jak powiedział znany poeta włoski
Francesco Petrarka: Książki nie bywają
nigdy w złym humorze, odpowiadają natychmiast na każde zapytanie.