Aktywna Edukacja w naszej szkole

Na
początku roku szkolnego 2014/2015 Zespół Szkolno-Przedszkolny w
Rększowicach przystąpił do udziału w programie Aktywna edukacja.

Program
Aktywna edukacja jest prowadzony w ramach projektu „Wdrożenie podstawy
programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach  i szkołach”
współfinansowanego  ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu
Operacyjnego Kapitał Ludzki. Liderem programu jest Ośrodek Rozwoju
Edukacji, natomiast Centrum Edukacji Obywatelskiej pełni rolę partnera
odpowiedzialnego za stronę merytoryczną.

Głównym
celem programu Aktywna edukacja jest wyposażenie dyrektorów szkół i
nauczycieli w wiedzę i umiejętności niezbędne, by wdrażanie technologii
informacyjno-komunikacyjnych (TIK) przyniosło jak największy pożytek.
Uczestnicy programu poznają rozwiązania metodyczne i organizacyjne
pozwalające wykorzystać nowoczesny sprzęt w taki sposób, by jak
najlepiej wspierał proces nauczania i uczenia się uczniów.

Wszystkie działania w programie koncentrują się wokół czterech głównych problemów:

1.
Sprzętu, co oznacza  przygotowanie szkoły do przemyślanego określania
potrzeb w zakresie zakupów nowych narzędzi informatycznych oraz jak
najbardziej efektywnego wykorzystania zasobów już posiadanych.

2.
Organizacji, czyli wypracowania i wdrożenia rozwiązań sprawiających, że
narzędzia TIK będą stanowić rzeczywiste wsparcie działania szkoły, a
nie bardzo kosztowne utrudnienie.

3.
Metodyki, co stanowi  zagadnienie najistotniejsze w programie.
Nowoczesne technologie same w sobie nie przyczyniają się do poprawy
jakości kształcenia. Wykorzystywane jedynie jako urozmaicenie lekcji czy
sposób na skupienie uczniów uwagi nie spełniają swojej roli
edukacyjnej. W programie Aktywna edukacja dowiadujemy się, jak narzędzia
TIK mogą wspomóc nauczyciela w skutecznym nauczaniu.

4.
Współpracy – zarówno między nauczycielami w obrębie jednej szkoły, jak i
międzyszkolnej. W ramach programu nauczyciele dzielą się z
nauczycielami innych szkół  wiedzą i doświadczeniem w szczególności
dobrymi praktykami wykorzystania TIK.