Innowacja „Zdrowe życie i pierwsza pomoc” skierowana była do uczniów z klasy 2. Jej celem było kształtowanie nawyków prozdrowotnych, rozwijanie sprawności fizycznej oraz nauka udzielania pierwszej pomocy.
Innowacja „Zdrowe życie i pierwsza pomoc” miała na celu promowanie zdrowego stylu życia, kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania, aktywności fizycznej i higieny osobistej, a także naukę podstaw udzielania pierwszej pomocy. Ważnym elementem było zwrócenie uwagi na zdrowie psychiczne i radzenie sobie ze stresem.
Opis działań:
Innowacja realizowana była w klasie II w roku szkolnym 2024/2025. Składała się z ośmiu modułów tematycznych, które w ciekawy sposób łączą teorię z praktyką.
- Zdrowe odżywianie
Uczniowie poznawali zasady zdrowej diety poprzez zadania multimedialne, pogadanki i praktyczne ćwiczenia, takie jak układanie piramidy żywieniowej czy segregowanie produktów na zdrowe i szkodliwe. W ramach warsztatów kulinarnych uczniowie przygotowywali zdrowe przekąski, m.in. owocowe szaszłyki i szarlotkę. Zajęcia zakończyły się degustacją, która była okazją do rozmowy o walorach smakowych i zdrowotnych przygotowanych potraw.
- Zdrowie psychiczne i relaksacja
W tym module uczniowie uczyli się rozpoznawania i wyrażania emocji. Zajęcia rozpoczęły się od prezentacji multimedialnej oraz słuchowiska muzycznego, celem zrozumienia wpływu emocji na codzienne życie. Warsztaty z psychologiem szkolnym obejmowały ćwiczenia relaksacyjne, takie jak głębokie oddychanie, medytacja przy spokojnej muzyce oraz proste ćwiczenia rozciągające. Prace plastyczne pt. „Moje emocje” pozwoliły uczniom wyrazić swoje uczucia w kreatywny sposób.
- Aktywność na świeżym powietrzu zimą
Moduł miał na celu zachęcanie dzieci do ruchu i sportu. Uczniowie brali udział w zawodach sportowych, grach zespołowych oraz zabawach z wykorzystaniem sprzętu sportowego, takich jak piłki, szarfy czy skakanki.
- Pierwsza pomoc
Warsztaty praktyczne były jednym z najważniejszych elementów projektu. Dzieci utrwaliły znajomość numerów alarmowych, prowadziły symulowane rozmowy z dyspozytorem numeru 112, a także zdobywały umiejętności, takie jak resuscytacja krążeniowo-oddechowa na fantomach, opatrywanie ran czy układanie poszkodowanego w pozycji bezpiecznej.
- Higiena osobista
Uczniowie zdobywali wiedzę na temat higieny poprzez prezentacje, pogadanki i praktyczne ćwiczenia, takie jak mycie rąk zgodnie z zaleceniami WHO czy szczotkowanie zębów pod nadzorem pielęgniarki szkolnej. Gry i quizy edukacyjne utrwalały zdobytą wiedzę.
- Zdrowe serce
Uczniowie poznawali budowę i funkcjonowanie serca, wykorzystując zasoby okularów VR oglądali modele 3D organu. Wykonywali zabawy ruchowe poprawiające kondycję serca, a także układali „zdrowe talerze” z produktami wspierającymi układ krążenia. Zajęcia relaksacyjne uświadamiały dzieciom znaczenie odpoczynku w dbaniu o zdrowie serca.
- Ekologia i zdrowie
Uczniowie dowiedzieli się, jak zanieczyszczenie środowiska wpływa na zdrowie ludzi i zwierząt. W ramach warsztatów recyklingowych dzieci uczyły się segregacji odpadów, a podczas doświadczeń z filtracją wody poznawały metody oczyszczania. Przygotowywały także plakaty promujące działania proekologiczne.
- Owoce i warzywa
Dzieci poznawały wartości odżywcze owoców i warzyw oraz ich wpływ na zdrowie. Przygotowywały zdrowe menu, uczestniczyły w degustacjach oraz warsztatach kulinarnych, gdzie tworzyły zdrowe koktajle i inne potrawy. Gry edukacyjne, takie jak „Piramida zdrowia”, pomogły utrwalić nawyki zdrowego odżywiania.
Innowacja „Zdrowe życie i pierwsza pomoc” była kompleksowym przedsięwzięciem, które pozwalało uczniom zdobywać wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie zdrowego stylu życia, higieny i udzielania pierwszej pomocy. Dzięki różnorodnym aktywnościom uczniowie rozwijali swoje kompetencje społeczne, takie jak współpracę i komunikację, a także poczucie odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych.
Poprzez różnorodne aktywności edukacyjne, warsztaty i zabawy, uczniowie mieli okazję nauczyć się, jak dbać o swoje zdrowie, aktywnie spędzać czas i reagować w sytuacjach awaryjnych. Innowacja łączyła elementy edukacji zdrowotnej, fizycznej oraz pierwszej pomocy, tworząc holistyczne podejście do zdrowia i dobrostanu dzieci. Innowacja „Zdrowe życie i pierwsza pomoc” jest zgodna z podstawą programową oraz z kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025.
Sylwia Koza