Innowacja pedagogiczna „„Doświadczaj, odkrywaj, badaj”

       Innowacja ma charakter metodyczny i została opracowana zgodnie z podstawą programową dla pierwszego etapu edukacyjnego. Będzie realizowana w klasie I w terminie od 01.12.2020r. do 16.02.2021r. Zajęcia będą odbywać się raz w tygodniu, podczas zajęć lekcyjnych. Przedstawiona innowacja nie wymaga dodatkowych nakładów finansowych, gdyż do przeprowadzenia doświadczeń będą potrzebne łatwo dostępne substancje i materiały.

      Wykonywane doświadczenia i eksperymenty będą poprzedzone przygotowaną wcześniej przez nauczyciela instrukcją, co pozwoli kształtować umiejętność czytania ze zrozumieniem. Instrukcje będą zawierały zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas przeprowadzania doświadczenia.

        Głównym celem innowacji jest rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającego świata przyrody, oraz nauczenia ich prowadzenia obserwacji, zadawania pytań i wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów oraz zjawisk przyrodniczych. Nowatorstwo innowacji polega na przekazaniu treści programowych  w sposób jak najbardziej  przystępny uczniom, poprzez własne doświadczania czyli eksperymenty na lekcji, samodzielne odkrywanie, obserwowanie, doświadczania i przeżywanie. Uczeń podejmując taką zabawę poznaje cechy, właściwości, zależności przyczynowo-skutkowe między badanymi przedmiotami lub zjawiskami. Podczas eksperymentów, dzieci w urozmaicony sposób zdobywają wiedzę i nabywają doświadczeń. Jest to również świetna okazja do kształtowania w umyśle dziecka nowych operacji umysłowych jak: analiza, synteza, porównywanie, uogólnianie. Dzieci rozwijają wytrwałość, koncentrację uwagi, spostrzegawczość. Doświadczanie przyczynia się do rozszerzenia horyzontów myślowych dziecka. Zatem samodzielny udział dziecka w eksperymentowaniu  jest działaniem swobodnym, spontanicznym, gdyż dziecko podejmuje je z własnej woli, aby zaspokoić potrzeby poznawcze. W innowacji przewidziane jest wykonanie 6 doświadczeń.

Autor innowacji

Aleksandra Kuzior