Wprowadzanie dzieci w świat zagadnień ekonomicznych i finansowych staje się coraz większą potrzebą. Odpowiedzialne i bezpieczne funkcjonowanie w społeczeństwie wymaga bowiem dobrej orientacji w kwestiach związanych z zarabianiem i gospodarowaniem pieniędzmi oraz rozumieniem zasad działania rozmaitych instytucji finansowych. Szczególnie ważnym etapem w tworzeniu podstaw procesu uczenia jest edukacja początkowa – fundament dostarczający doświadczeń, które będą procentować przez całe życie.
Uczniowie klasy pierwszej ZSP w Rększowicach od lutego br. rozpoczęli przygodę z podnoszeniem swoich kompetencji finansowych realizując program „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych”.
Zajęcia poprowadziła wychowawczyni klasy pierwszej – Sylwia Kaczmarzyk korzystając z bogatych materiałów edukacyjnych współfinansowanych przez Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej z Narodowym Bankiem Polskim.
Poruszone zostały następujące zagadnienia:
- Historia pieniądza i wymiana barterowa (uzasadnianie dlaczego ludzie chcą posiadać różne rzeczy i jak je zdobywają obecnie, a jak w dawnych czasach)
- Rodzaj zapłaty (zapoznanie z pierwszym polskim pieniądzem, rozróżnianie awersu i rewersu, oglądanie zdjęć historycznych monet, projektowanie wykonywanie monety z plasteliny według własnego pomysłu)
- Pieniądze jako wartość (próba wyjaśnienia po co są pieniądze i co można za nie kupić, skarbiec jako dawny sposób przechowywania pieniędzy, ustalanie cen towarów, grupowanie towarów według różnych kryteriów)
- Waluty (ustalenie waluty obowiązującej w Polsce, zapoznanie z najniższymi i najwyższymi nominałami monet i banknotów polskich, projektowanie własnej waluty)
- Skąd się biorą pieniądze? (rozmowa na temat źródeł pochodzenia pieniędzy w gospodarstwie domowym, kieszonkowe jako sposób zarządzania finansami przez dzieci)
- Piramida wydatków (analizowanie hierarchii wydatków domowych i uświadamianie sobie różnorodności wyborów)
- Zakupy (rozumienie i wyjaśnianie zasadności dokonywania zakupów, rozróżnianie pojęć „potrzeba” i „zachcianka”)
- Branże sklepowe (budowanie rozumienia zasady działania sklepu, poznawanie sklepów specjalistycznych i ich nazw, dopasowywanie produktów do odpowiedniej branży sklepowej)
- Reklama towarów (reklama jako sposób na pozyskiwanie klientów, tworzenie haseł reklamowych wybranych produktów)
- Pozyskiwanie klientów (projektowanie witryn wystawowych zachęcających klientów do odwiedzenia wybranych sklepów)
- Wizyta w sklepie ( wyjście do sklepu spożywczego w Rększowicach – analiza cen i jak najtańsze zrobienie zakupów, wyróżnianie informacji zawartych na paragonach)
- Konto osobiste (poznawanie podstawowych możliwości posiadania konta bankowego)
Zajęcia z edukacji finansowej odbywały się co tydzień w wymiarze jednej lub dwóch godzin lekcyjnych. Po wspólnej rozmowie w kręgu, która pozwalała na dziecięce interpretacje sytuacji finansowych i argumentowanie przez nich swoich stanowisk, następowała praca w parach lub w grupach, a po jej zakończeniu dzielenie się jej efektami z kolegami i koleżankami w klasie.
Uczniowie klasy pierwszej z niezwykłym zainteresowaniem i zaangażowaniem uczestniczyli w zajęciach z edukacji finansowej.
Z niecierpliwością czekamy na ciąg dalszy w klasie drugiej…
Zapraszamy do galerii zdjęć.
Sylwia Kaczmarzyk