Edukacja finansowa w klasie pierwszej

Powiększ obraz

          Wprowadzanie dzieci w świat zagadnień ekonomicznych i finansowych staje się coraz większą potrzebą. Odpowiedzialne i bezpieczne funkcjonowanie w społeczeństwie wymaga bowiem dobrej orientacji w kwestiach związanych z zarabianiem i gospodarowaniem pieniędzmi oraz rozumieniem zasad działania rozmaitych instytucji finansowych. Szczególnie ważnym etapem w tworzeniu podstaw procesu uczenia jest edukacja początkowa – fundament dostarczający doświadczeń, które będą procentować przez całe życie.

          Uczniowie klasy pierwszej ZSP w Rększowicach od lutego br. rozpoczęli przygodę z podnoszeniem swoich kompetencji finansowych realizując program „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych”.

          Zajęcia poprowadziła wychowawczyni klasy pierwszej – Sylwia Kaczmarzyk korzystając z bogatych materiałów edukacyjnych  współfinansowanych przez Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej z Narodowym Bankiem Polskim. 

          Poruszone zostały następujące zagadnienia:

  1. Historia pieniądza i wymiana barterowa (uzasadnianie dlaczego ludzie chcą posiadać różne rzeczy i jak je zdobywają obecnie, a jak w dawnych czasach)
  2. Rodzaj zapłaty (zapoznanie z pierwszym polskim pieniądzem, rozróżnianie awersu i rewersu, oglądanie zdjęć historycznych monet, projektowanie wykonywanie monety z plasteliny według własnego pomysłu)
  3. Pieniądze jako wartość (próba wyjaśnienia po co są pieniądze i co można za nie kupić, skarbiec jako dawny sposób przechowywania pieniędzy, ustalanie cen towarów, grupowanie towarów według różnych kryteriów)
  4. Waluty (ustalenie waluty obowiązującej w Polsce, zapoznanie z najniższymi i najwyższymi nominałami monet i banknotów polskich, projektowanie własnej waluty)
  5. Skąd się biorą pieniądze? (rozmowa na temat źródeł pochodzenia pieniędzy w gospodarstwie domowym, kieszonkowe jako sposób zarządzania finansami przez dzieci)
  6. Piramida wydatków (analizowanie hierarchii wydatków domowych i uświadamianie sobie różnorodności wyborów)
  7. Zakupy (rozumienie i wyjaśnianie zasadności dokonywania zakupów, rozróżnianie pojęć „potrzeba” i „zachcianka”)
  8. Branże sklepowe (budowanie rozumienia zasady działania sklepu, poznawanie sklepów specjalistycznych i ich nazw, dopasowywanie produktów do odpowiedniej branży sklepowej)
  9. Reklama towarów (reklama jako sposób na pozyskiwanie klientów, tworzenie haseł reklamowych wybranych produktów)
  10. Pozyskiwanie klientów (projektowanie witryn wystawowych zachęcających klientów do odwiedzenia wybranych sklepów)
  11. Wizyta w sklepie ( wyjście do sklepu spożywczego w Rększowicach – analiza cen i jak najtańsze zrobienie zakupów, wyróżnianie informacji zawartych na paragonach)
  12. Konto osobiste (poznawanie podstawowych możliwości posiadania konta bankowego)

          Zajęcia z edukacji finansowej odbywały się co tydzień w wymiarze jednej lub dwóch godzin lekcyjnych. Po wspólnej rozmowie w kręgu, która pozwalała na dziecięce interpretacje sytuacji finansowych i argumentowanie przez nich swoich stanowisk, następowała praca w parach lub w grupach, a po jej zakończeniu dzielenie się jej efektami z kolegami i koleżankami w klasie.

          Uczniowie klasy pierwszej z niezwykłym zainteresowaniem i zaangażowaniem uczestniczyli w zajęciach z edukacji finansowej.

          Z niecierpliwością czekamy na ciąg dalszy w klasie drugiej…

          Zapraszamy do galerii zdjęć.

Sylwia Kaczmarzyk