„Hejt to potoczne określenie agresywnych, często obraźliwych i nienawistnych wypowiedzi, które mają na celu zranić, ośmieszyć lub zniszczyć drugą osobę. W przeciwieństwie do krytyki, hejt nie zawiera wartościowych uwag ani nie prowadzi do poprawy sytuacji. Jest formą ataku – emocjonalnego, werbalnego lub symbolicznego – którego motywacją często jest frustracja, zazdrość albo chęć dominacji.
Pojęcie to odnosi się zarówno do działań w świecie wirtualnym, jak i rzeczywistym. Hejt może przybierać formę komentarzy w internecie, memów, wpisów na forach, ale również zachowań w pracy, szkole czy nawet w rodzinie. W każdej z tych przestrzeni pozostawia bolesne ślady – psychiczne i emocjonalne.”
28 października w naszej szkole w ramach programu Fundacji UNIQA „Szkoda życia na hejt” przeprowadzone zostały wykłady i warsztaty dla uczniów, nauczycieli i rodziców, podczas których uczestnicy dowiedzieli się, czym jest hejt, jak go rozpoznać i jak mu przeciwdziałać.
W części teoretycznej zaprezentowane zostały przykłady zachowań określanych jako hejt.
To m.in. :
obraźliwe, złośliwe i lekceważące komentarze,
wykluczenie z grupy,
plotki,
informacje o stanie zdrowia,
ośmieszające zdjęcia, memy lub filmy.
Ważne informacje dotyczyły przyczyn hejtowania i hejterów. To nie ofiara jest winna, to osoba hejtująca ma problem, z którym nie potrafi sobie poradzić. Najczęściej jako przyczyny hejtu wskazuje się:
- chęć obrażania innych,
- siła wynikająca z bycia anonimowym,
- zazdrość, np. w stosunku do osób bogatszych, lepiej wykształconych, odnoszących sukcesy,
- zły nastrój, negatywne emocje, kiepskie samopoczucie i próba odreagowania negatywnych emocji,
- niezadowolenie z siebie i wynikająca z niego próba podważenia autorytetu, zaufania lub wiarygodności kogoś, czyli działanie tak, aby stracił on szacunek i uznanie.
Prowadząca wykłady omówiła skutki hejtu dla ofiary oraz świadków, przedstawiła również sposoby reagowania na hejt, wskazała instytucje, które niosą pomoc ofiarom hejtu. Szczególnie zaakcentowana została konieczność reagowania na hejt, blokowanie hejterów, zgłaszanie przejawów hejtu oraz udzielanie pomocy ofiarom, pomimo lęku, że reagując staniemy się kolejną ofiarą hejtera.
W części warsztatowej uczniowie wykonywali szereg zadań, które pomogły im we właściwym rozpoznawaniu przejawów hejtu oraz pomogły w kształtowaniu właściwych postaw wobec negatywnych zachowań. Oto przykłady, jak reagować na hejt:
- Nie udzielaj odpowiedzi: Nie reaguj na hejtera, nie lajkuj ani nie udostępniaj obraźliwych treści. To daje hejterom większą widoczność i moc.
- Zgłaszaj hejt: Zgłaszaj obraźliwe komentarze i treści administratorom platformy internetowej, na której się pojawiły.
- Wspieraj ofiary: Jeśli widzisz, że ktoś jest nękany, okaż mu wsparcie.
- Blokuj agresorów: Blokuj profile osób, które obrażają lub prowokują.
- Zgłoś na policję: Jeśli hejt zawiera groźby lub narusza prawo, zgłoś sprawę na policję.
Gdzie szukać pomocy:
- 116 111: Ogólnopolski, bezpłatny i anonimowy telefon zaufania dla dzieci i młodzieży.
- 800 121212: Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka.
- 800 121212: Całodobowa infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i pedagogów.
- 800 800 605:Całodobowa infolinia dla dzieci i rodziców.
„Nie bądź obojętny, reaguj na przemoc” – Jeśli doświadczasz hejtu lub jesteś jego świadkiem, nie bądź obojętny i reaguj, zgłaszając obraźliwe treści administratorom platformy, wspierając ofiary oraz blokując agresorów.




