Innowacyjne metody nauki czytania w naszym przedszkolu

Powiększ obraz

          Przygotowanie dziecka do nauki czytania i pisania wymaga dojrzałości wielu funkcji fizycznych i psychicznych. Należy pamiętać, że dziecko w tym wieku uczy się przez zabawę, w sposób spontaniczny. W naszym przedszkolu wykorzystujemy naturalną chęć poznawania świata oraz wrodzoną aktywność dzieci i umożliwiamy im swobodne, wolne od przymusu obcowanie z pismem.

          Ćwiczenie percepcji wzrokowej i słuchowej , odczytywanie wyrazów i zdań odbywa się przez zabawę. W trakcie zajęć w grupie dzieci 3 i 4 letnich realizujemy innowacyjny program pt. ”Czytanie jest zabawą”, który oparty jest o metodę czytania globalnego Glenna Domana oraz metodę odimienną Ireny Majchrzak.
          Czytanie globalne to jedna z najczęściej wykorzystywanych metod w przedszkolu. Można ją stosować już od najmłodszej grupy wiekowej. Dziecko nie musi znać liter, by zapamiętać cały obraz graficzny danego wyrazu. Widzi ten wyraz jak piktogram (czyli obrazki, które symbolizują jakąś treść). Napis jest niepotrzebny! To właśnie jest czytanie globalne. Czytając tą metodą dziecko nie zastanawia się, że wyraz składa się z liter Prekursorem tej metody był amerykański fizjoterapeuta Glenn Doman. Twierdził on, że można nauczyć dzieci czytania już od najmłodszych lat. Zaproponował prezentację kilkusekundową wyrazów z najbliższego, a następnie z dalszego otoczenia. Prezentuje się je dzieciom przez kilka sekund około 6 razy w ciągu dnia. Poprzez częste powtarzanie dziecko zapamiętuje całościowo wygląd danego wyrazu i kojarzy ze słowem/obrazkiem. Odimienna metoda nauki czytania Ireny Majchrzak, zakłada wczesny kontakt z pismem, rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej. Punktem wyjścia jest imię dziecka, wchodzenie w świat pisma jako świat znaczeń, a nie izolowanych liter.
          Nauka czytania prowadzona według powyższych metod ma charakter wspaniałej zabawy prowadzonej w atmosferze luzu i radości. Wyzwala u dzieci i nauczycieli mnóstwo satysfakcji. Rozwija ważne procesy umysłowe takie jak pamięć, spostrzegawczość, umiejętność porównywania oraz uwagę. Dzieci szybciej opanowują czytanie analityczno-syntetyczne. Łatwiej zaczynają czytać różne wyrazy bez nudnych ćwiczeń w sposób płynny bez głoskowania.

Kamila Gniatkowska – Szczerbak