Lekcja 6 – „Zdrowa Ziemia” w ramach akcji „Dzieci uczą rodziców”

Powiększ obraz

          W roku szkolnym 2020/2021 w ramach drugiej edycji ogólnopolskiej akcji edukacyjnej “Dzieci uczą rodziców” klasa II odbyła już 5 niezwykłych edukacyjnych podróży. Uczyliśmy się ekonomii, historii czy bezpieczeństwa w Internecie. Przed nami kolejna przygoda – ekologia. Ziemia to nasz dom, o który musimy dbać. Ale czy wiemy jak? Czy wiemy jak zmieniając swoje nawyki możemy zadbać o naszą planetę i jej mieszkańców?  Lekcja “Zdrowa Ziemia” to solidna dawka wiedzy, a także źródło pożytecznych proekologicznych porad dla dzieci i dorosłych.

          Na slajdach prezentacji przedstawione zostały takie zagadnienia jak recycling i prawidłowa segregacja odpadów. Na kolorowych grafikach zostały omówione zagadnienia dotyczące poruszania się  w rezerwacie czy zasady dokarmiania ptaków. Mimo popularyzacji wiedzy o ekologii wiele osób wciąż nie wie jak olbrzymią rolę w życiu człowieka odgrywają pszczoły. Ich aktywność jest nieoceniona dla środowiska i pozwala przetrwać wielu gatunkom roślin. Na kartach prezentacji na uczestników akcji czeka 5 wskazówek, jak dbać o pszczoły. Dopełnieniem prezentacji jest slajd przypominający o tym,  że dbając o ziemię i jej mieszkańców, szczególną uwagę musimy poświęcać naszym domowym zwierzakom, za które jesteśmy odpowiedzialni – w każdym znaczeniu tego słowa.

          To jaka będzie przyszłość naszej planety zależy od nas samych. To nasze zachowanie i codzienne wybory zdecydują o stanie środowiska, a także o losach mieszkańców ziemi. Edukacja w obszarze ekologii jest niezwykle ważna i niezbędna.

          Na zajęciach  w ramach zajęć z przyrody uczniowie klasy II przeprowadzili doświadczenie – tym razem mieli za zadanie wyhodować fasolę. Do tego celu każdy uczeń przygotował słoik z wodą, na który położona została gaza i ułożone na nią zostały ziarna fasoli. Aby gaza nie zsunęła się, została przywiązana do słoika. Na niej leżało po kilka ziaren fasoli.

          Podczas doświadczenia trzeba było dbać o to, aby początkowo fasola, a potem roślinka miała zawsze dostęp do wody, ponieważ szybko ją wypijała, a część wody parowało. Wnioski: Nasiona fasoli w ciągu 2,5 tygodnia hodowli zmieniły wygląd i kształt – z ziaren wyrosła roślina. Widać było bardzo nierówny rozwój roślin, jedne rosły szybciej, inne wolniej. U fasolek posadzonych w wyższym naczyniu system korzeniowy lepiej się kształtował i lepiej trzymał roślinę w pionie. Drugoklasistom udało się wyhodować piękne roślinki. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.

Marzena Zasuń