Innowacja pedagogiczna na lekcjach wychowania fizycznego w klasie IV

Powiększ obraz

„Wykorzystanie aplikacji mobilnych i opasek monitorujących aktywność fizyczną w celu zwiększenia efektywności i atrakcyjności lekcji wychowania fizycznego oraz poprawy  sprawności fizycznej uczniów”

          Poprzez wdrożenie innowacji pedagogicznej na lekcjach wychowania fizycznego, postanowiłam podjąć próbę dodatkowego motywowania uczniów do jeszcze częstszej i systematyczniejszej pracy nad poprawą własnej kondycji fizycznej  przy pomocy opasek monitorujących i aplikacji mobilnych.

          Biorąc pod uwagę fakt, że wszyscy uczniowie, posiadają urządzenia za pomocą których mogą planować  swój wysiłek fizyczny, kontrolować  własne postępy, porównywać wyniki  zarówno na lekcji wychowania fizycznego jak i poza nią,  to wprowadzenie  innowacji jest bardzo uzasadnione i potrzebne. W trosce o dobre zdrowie i pozytywne nawyki, które zaprocentują w dorosłym życiu, każda  próba poprawy kondycji fizycznej uczniów a co za tym idzie stanu zdrowia zarówno ciała, jak i umysłu po okresie nauczania zdalnego warta jest realizacji. Korzyści płynące z takiego rozwiązania to:

  • zwiększenie efektywności nauczania i atrakcyjności lekcji wychowania fizycznego, poprawa ogólnej sprawności uczniów,
  • kształtowanie umiejętności samodoskonalenia, planowania działań na rzecz poprawy własnej kondycji fizycznej,
  • świadome dążenie do poprawy własnej sprawności,
  • stworzenie warunków do rozwoju jeszcze większej kreatywności uczniów w myśl zasady ”błędów nie popełnia ten, kto nic nie robi”,
  • kontrolowanie aktywności, snu, ilości zjadanych kalorii, ilości przebytych kroków i świadome ich planowanie pozwoli na emocjonalne zaangażowanie uczniów, dzięki oddziaływaniu na szereg  zmysłów,
  • wykorzystanie wielofunkcyjności urządzeń w celu zapisu i przetwarzania informacji dotyczących postępów poprawy własnej kondycji fizycznej.

          Wszelkie rekomendacje aktywności fizycznej mają na celu zmniejszenie narastającej hipokinezji dzieci i młodzieży. Monitorowanie aktywności fizycznej pozwala na oszacowanie na ile dzienna/tygodniowa aktywność fizyczna ucznia odpowiada wskazanym rekomendacjom. W tym celu proponuję  wykorzystanie dostępnych uczniom, różnorodnych multimedialnych urządzeń monitorujących aktywność fizyczną. Opaska monitorująca liczbę kroków, przebyty dystans, spalone kalorie to urządzenia, które coraz częściej zastępuję zegarek. Wszystkie te dane zapisywane są w specjalnych zindywidualizowanych programach, które pozwalają śledzić własny progres, miesięczną aktywności.  Wykorzystanie urządzeń i aplikacji promujących aktywność fizyczną są jedną z możliwości kształtowania postaw wobec zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży.

                                                                       Joanna Ciuk