Projekt edukacyjny „Jakie prawdy kryją baśnie?”

Powiększ obraz

    „Życie jest baśnią, a my jej bohaterami, co chcą żyć długo i szczęśliwie”                                                                                    /G. Showalter/     

          W czasach wszechobecnej telewizji i komputerów kontakt najmłodszych z książką ma szczególne znaczenie.  Wśród utworów literackich wyjątkową rolę pełnią baśnie, które pobudzają emocjonalnie oraz uczą rozumieć siebie i innych. Mając na uwadze wszystkie zalety tego gatunku literackiego, w lutym bieżącego roku uczniowie klasy 3 wzięli udział w projekcie edukacyjnym „Jakie prawdy kryją baśnie?”

          Projekt obejmował cykl zajęć lekcyjnych,  w ramach których dzieci:

  • zapoznały się z cechami wyróżniającymi baśnie spośród innych utworów literackich
  • dzieliły się znajomością poznanych baśni
  • zapoznały się sylwetkami najsławniejszych baśniopisarzy oraz wybranymi tytułami ich dzieł
  • projektowały okładki do ulubionych baśni i wykonywały kolaż wybranego bohatera
  • zapoznały się z utworami: „Stoliczku, nakryj się” A. Oppmana oraz „Waligóra i Wyrwidąb” K. W. Wójcickiego
  • pracowały z tekstem inscenizacji E. Pałasz „Kopciuszek”
  • wykonywały różnorodne ćwiczenia gramatyczno-słownikowe w oparciu o poznane baśnie
  • nauczyły się piosenki „Baśnie pana Andersena”

          Realizując powyższe zagadnienia uczniowie odkrywali uniwersalne wartości eksponowane w baśniach. Pomogły w tym nie tylko podręczniki szkolne, ale również prezentacje multimedialne, ćwiczenia warsztatowe oraz materiały dydaktyczne z internetowej aplikacji wordwall.

Sylwia Kaczmarzyk